Skip to content

Hij heeft een supersonische naam en voorziet de klant ook nog eens supersnel van data die inzicht geeft in de conditie van het spoor. Na een geslaagde opdracht in het buiten gebied van Den Haag, wordt de RailRoadRunner nu geïntegreerd in het meetproces van Eurailscout.

“We hebben een nulmeting in het buitengebied van Den Haag gedaan”, vertelt Remco van Haren, NDT specialist level 3. Hij was betrokken bij de diensten waar de RailRoadRunner, de spoorstaaf met ultrasoon werd geïnspecteerd. “De RailRoadRunner is een trolley waarmee de ultrasonist over de spoorstaaf loopt om deze ultrasoondata op te nemen”, legt Remco uit. “Die opgenomen data ziet hij op een beeldscherm; het is eigenlijk alsof hij naast de spoorstaaf ligt en vanaf de zijkant naar de spoorstaaf kijkt. Op kantoor werken we de data uit tot een rapportage voor de klant, met daarin de locatie en de gegevens van afwijkingen en gebreken.”

Duurzamer

De opdrachtgever was tevreden over de rapportages en resultaten. Bijkomend voordeel is dat de collega’s van onderhoud de zwaar geclassificeerde gebreken kunnen herstellen. Ook de ultrasonisten die met de twee RailRoadRunners werken, zijn enthousiast. “De toepassing is anders en dat is even wennen, maar het resultaat mag er zijn”, aldus Remco. “Het voordeel is dat we ermee op plaatsen kunnen meten waar onze meettrein UST02 moeilijk of helemaal niet kan komen. Maar we zetten de RailRoadRunner ook in op plekken waar de meettrein anders naartoe zou moeten. Dat is duurzamer, we maken minder treinkilometers en het scheelt CO2-uitstoot.”

Kansen

Naast deze succesvolle opdracht zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om de RailRoadRunners bij andere klanten in te zetten. Deze supersonische RailRoadRunners kunnen dan ook gebruikt worden om zowel lightrail en heavy rail te meten. Verder zal onze vertaal slag ervoor zorgen dat de data aan te leveren is in monitoringssystemen van de klant.

Back To Top