Een computersimulatie en een geprint 3D-schaalmodel van de SIM (een wisselmeetvoertuig van Eurailscout), zorgen voor nieuwe inzichten die het meetwerk betrouwbaarder en veiliger kunnen maken.
“Met de SIM meten we onder meer wissels in Nederland, Frankrijk, Denemarken, Duitsland en binnenkort ook in Zweden. Het lasermeetsysteem – een set lasers en camera’s – bevindt zich onder het voertuig, afgesloten in een metalen box voorzien van ruitjes”, legt Jeroen Reimerink, Development Engineer bij Eurailscout. “Als er vuil op de ruitjes komt, bijvoorbeeld door (rijd)wind of regen, kan uitval van metingen ontstaan. Dan moet het traject opnieuw gemeten worden en dat kost tijd en geld.”
Windtunnel
Jeroen onderzoekt waarom het zicht van de lasers belemmerd raakt en wat er gedaan kan worden om dat te voorkomen. Het project is in maart 2020 gestart en zal in april 2021 afgesloten worden. “Met behulp van een computersimulatie hebben we de luchtstroming onder de SIM in kaart gebracht. Die resultaten hebben we daarna getoetst in de windtunnel, met behulp van een schaalmodel van de SIM met loc.”
Het 1,5 meter lange schaalmodel is met een 3D-printer gemaakt. De windtunnelproeven vinden plaats in een afgehuurde windtunnel op de campus van de TU Eindhoven. “Het onderzoek maakt deel uit van mijn Masteropleiding aan de TU Eindhoven, die ik naast mijn werk volg”, legt Jeroen uit. “Normaalgesproken is windtunnelonderzoek en de benodigde computersoftware heel kostbaar maar nu konden we tegen een zeer gereduceerde prijs gebruik maken daarvan.” De resultaten zijn nog niet volledig maar Jeroen kan al een tipje van de sluier lichten. “Als we de stroming langs de zijkant van de SIM kunnen leiden in plaats van eronder, kunnen we veel problemen voorkomen. Misschien biedt een kleine geometrische aanpassing aan de voorkant van het voertuig uitkomst.”
Doorvertalen
Een extra pluspunt van het onderzoek is dat oplossingen voor de SIM waarschijnlijk ook doorvertaald kunnen worden naar andere meetvoertuigen. “Dat bespaart tijd en geld, zorgt voor een hogere klanttevredenheid én een betere veiligheid tijdens de metingen. Dat is dus driedubbel winst.”