Skip to content

Na bijna 20 jaar trouwe dienst is de meettrein UFM-160 van Eurailscout toe aan een opknapbeurt. Dit is nodig om de belangrijkste componenten optimaal werkend te houden, maar ook om te voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften. De renovatie is begin dit jaar van start gegaan, duurt tot eind deze zomer en vindt plaats in de werkplaats van Framafer/Plasser in Frankrijk. Het is dan ook een samenwerkingsproject met de collega’s van Eurailscout Frankrijk.

“Van deze stop maken we tevens gebruik om meetsystemen te vernieuwen en te installeren. Het doel is om van de UFM-160 een soort Zwitsers zakmes te maken dat bijna elk belangrijk onderdeel van de spoorweginfrastructuur kan meten.” Aan het woord is David Orduz Gomez, projectmanager voor het UFM-160 Refurbishment Project. Een paar vragen aan hem:

Wat houdt de renovatie in?
“De renovatie omvat de revisie van belangrijke onderdelen van de trein, zoals de motoren, de versnellingsbakken en cardanassen, draaistellen, assen, wielstellen, remsystemen en compressoren. Verder worden de elektrische systemen verbeterd en komen er nieuwe generatoren in. Daarnaast installeren we een nieuw spoorgeometriesysteem (GeoV3), herontwerpen en installeren we een ERTMS-signaleringsantenne, plaatsen we GSMR-antennes op het dak, installeren we een nieuw meetframe voor signalering (Cro Height) en een nieuw signaleringssysteem (Cro Voltage). We moeten daarvoor ook de trein-IT-architectuur vernieuwen. Tegelijkertijd worden enkele verouderde systemen verwijderd die niet meer in gebruik zijn, zoals het BvSys-videocamerasysteem.”

Wat zijn de nieuwe mogelijkheden van de meettrein?
“De UFM-160 is na de renovatie in staat om voor onze klant SNCF alle aspecten van de signaleringssystemen van de spoorweginfrastructuur in Frankrijk te meten. Daarnaast meet hij de geometrie van de bovenleiding, de spoorgeometrie en het GSMR-radiobereik.”

Hoe lang blijft de UFM-160 up-to-date?
“Er is voor volgend jaar een tweede fase gepland om nog meer meetsystemen en technische upgrades aan de trein toe te voegen. Met die toevoegingen, in combinatie met de aanpassingen die dit jaar worden uitgevoerd, kan de UFM-160 tot het volgende decennium blijven rijden.”

Waar gaat de meettrein rijden?
“De UFM-160 zal de meeste metingen doen op de traditionele en hogesnelheidslijnen in Frankrijk. Deze multifunctionele trein is de enige in zijn soort in Frankrijk en mogelijk in Europa. Daar mogen we best trots op zijn.”

Back To Top